Pneumatiky dokážu urobiť obrovský rozdiel v ovládateľnosti vášho auta a bezpečnosti. Ich správnym výberom si môžete užívať pohodlnejšiu jazdu a dokonca aj ušetriť. Dovoz už do 24 hodín!

Technické rady



8J/17/ET35/5x100/57,1

Popis

Špecifikácia

8

šírka disku v palcoch 8"

J

typ pätice (pre takmer všetky alu disky "J")

17

nominálny priemer príslušného disku v palcoch (1palec=25,4mm)

ET

ET (einpresstiefe = zális) v milimetroch, vzdialenosť dosadacej plochy disku od pomyselnej roviny deliacej šírku disku - alebo ako hlboko zapadne disk do blatníka (čím väčšia je hodnota ET, tím viac disk zapadne do stredu auta), hodnota u väčšiny alu diskov pre európske autá sa pohybuje okolo 35mm

5

počet skrutiek (dier v ráfiku)

100

priemer roztečnej kružnice upevňovacích skrutiek

57,1

priemer centrovacieho otvoru (CB = center bore), je udávaný v mm a prakticky každý výrobca automobilov používa iný, v praxi to znamená, že disky síce môžu mať rovnakú rozteč, ale nemusia byť dobre vycentrované a vtedy auto vibruje, použitie jedného typu disku na viac značiek automobilov umožňujú centrovacie krúžky

                      UPEVŇOVACIE SKRUTKY A MATICE




K upevneniu disku na vozidlo sa používajú skrutky, alebo matice. U niektorých diskov sa
používajú skrutky na zmenu rozteče, tzv. excentrické skrutky (skrutky s pohyblivou hlavou).
Pohyblivá hlava skrutky umožňuje použiť napr. disk s roztečou skrutiek 4/100 na vozidlo s
roztečou 4/98, disk s roztečou skrutiek 5/100 na vozidlo s roztečou 5/98 a pod.


TABUĽKA ODPORÚČANEJ ŠÍRKY RÁFIKU PODĽA ROZMERU PNEUMATIKY


 

Označenie pneumatík

205/55 R16 91W 




Hustenie pneumatík

Aby pneumatiky na vozidle správne fungovali a dlho vydržali je nutné dodržiavať správne hustenie na predpísaný tlak. Pneumatiky na rovnakej náprave musia mať vždy rovnaký tlak. Tlak merajte vždy za studena, najlepšie pred jazdou, kedy pneumatiky ešte nie sú zahriate. Úbytok tlaku je pre vaše obutie škodlivejšie než prehustenie. Pri strate tlaku o 10 % už dochádza k zvýšenej spotrebe a zníženiu životnosti pneumatiky až o 10%. Tlak nižší o 30% môže spôsobiť zníženie životnosti pneumatiky až o polovicu!

 Alternatívne rozmery

Pri zmene rozmeru pneumatík na vašom automobile je potrebné dodržať hlavnú podmienku a to výber pneumatiky s približne rovnakým obvodom. V tom vám pomôžu nasledujúce tabuľky. V jednotlivých riadkoch sa vám zobrazia rozmery (alebo skupiny rozmerov), ktorých obvod je rovnaký alebo sa nachádza v tolerancii. Obvod (v mm) je vyznačený vpravo vedľa rozmeru pneumatiky, ďalšie údaje predpisujú doporučený rozmer disku pre danú pneumatiku. Pre výber alternatívneho rozmeru je najlepšie vychádzať zo základného rozmeru pre váš automobil (napr. 165/70/13) - nájdete ho v stĺpci ''série 70'' a potom pokračovať v rovnakom riadku smerom doprava k nižším profilom.

Tabuľka ( 12" - 15" )

Tabuľka ( 15" - 16" )

 Kedy prezuť?

Ak sa v jari začnú pohybovať teploty dlhodobo nad 7 st. C° je ten správny čas na obutie letnej
pneumatiky. Zmes letných pneumatík je tvrdšia a prispôsobená na prevádzku za vysokých teplôt.
Zimné zmesi sa na suchých a teplejších povrchoch viacej opotrebovávajú, zhoršujú jazdné vlastnosti
automobilu, ako je brzdná dráha a ovládanie vozidla a taktiež zvyšujú spotrebu pohonných hmôt. 

Uskladnenie

Aby sme mohli bez problémov použiť pneumatiky aj pre budúcu sezónu je dobré pri uskladnení dodržať niekoľko zásad:

Skladovať sa oplatí pneumatiky so vzorkom s hlbokou 3-4 mm. Menší vzorok sa pre zimnú jazdu nehodí, pneumatiky strácajú svoje vlastnosti a odborníci toto nedoporučujú.
Pneumatiky skladujeme v suchej, chladnej a tmavej miestnosti. Slnečné svetlo, vlhko, vysoké teploty či pôsobenie chemikálií pneumatikám škodí.
Najlepšie je skladovať pneumatiky na diskoch nahustené na normálny tlak 4 ks do stohu na seba.



Ak skladujete pneumatiky bez diskov uložte ich vedľa seba nastojato, je dobré ich občas pootočiť,
aby ste predišli ich zdeformovaniu.



Na pneumatikách označte ich predošle umiestnenie na vozidle a pri ich opätovnom použití ich montujte na rovnaké koleso. 

 Možné závady pneumatík

Uvádzame možné závady pneumatík, pri nesprávnom dodržiavaní tlaku hustenia, alebo pri závadách na podvozku.

Ojazdené kraje behúňa – príliš nízky tlak
Ojazdený stred behúňa – príliš vysoký tlak, pneumatika pri prehustení získa balónovitý tvar
Ojazdený jeden kraj behúňa – najčastejšia príčina je zle nastavená geometria
Opotrebované rôzne miesta – pneumatika je „zubatá“, „oskákaná“, signalizuje závadu tlmičov
Opotrebované jedno miesto – pri brzdení, šmyku
Pozdĺžne drážky a ryhy – hlavne v zime, pri prešmykovaní, hrabaní, keď jedno koleso stojí a druhé sa pretáča.

Označenie pneumatík

označenie pneumatík
  • Šírka
  • Profil
  • Konštrukcia pneumatiky
  • Priemer ráfiku v palcoch
  • Indexy nosnosti a rýchlosti
nákup pneumatík na splátky

Najpredávanejšie pneumatiky podľa typu vozidla:

Škoda Fabia 165/70 R14, 185/60 R14
Škoda Octavia 195/65 R15, 205/55 R16, 225/45 R17
Hyundai i30 185/65 R15, 205/55 R16
Kia Sportage 215/65 R16, 225/60 R17
Renault Fluence 205/65 R15, 205/60 R16
Suzuki SX4 195/65 R15, 205/60 R16
Vyhľadávanie rozmerov pneumatík podľa auta »